EU-vizsgálat: az Apple, a Google és a Microsoft beszámolót ad az online pénzügyi csalások elleni lépéseiről

Digital Services Act - nyito

Az Európai Bizottság a Digital Services Act (DSA) alapján hivatalos adatkérést küldött az Apple, a Google és a Microsoft (valamint a Booking.com) részére. A cél: részletesen feltárni, hogyan azonosítják és kezelik a pénzügyi csalások kockázatait a nagy platformokon – az app store-októl a keresőkön át a hirdetési rendszerekig.

Miért fontos ez?

A Bizottság szerint a csalók egyre könnyebben érik el az európai felhasználókat, hamis banki alkalmazásokkal, megtévesztő hirdetésekkel és adathalász weboldalakkal. A DSA a „nagyon nagy online platformokat” (VLOP) fokozott kockázatkezelésre és átláthatóságra kötelezi – a mulasztásért akár a globális árbevétel 6%-áig terjedő bírság is járhat.

Mit kér most a Bizottság a techcégektől?

  • Kockázatelemzés és mérséklés a pénzügyi csalásokkal kapcsolatban, különösen a hamis banki/befektetési appok és csaló hirdetések terén.
  • „Know Your Business Customer” (KYBC) ellenőrzések bemutatása az üzleti felhasználók hitelességének igazolására.
  • Hirdetési archívumok (ad repositories) működésének részletei, amelyek a gyanús mintázatok azonosítását segítik.
  • Moderációs és eltávolítási folyamatok, panaszkezelés és visszaélés-bejelentés menedzsmentje.
  • Keresőkben megjelenő linkek és hirdetések szűrése a csaló céloldalak ellen.

Érintett területek platformonként

Cég / Szolgáltatás Kiemelt fókusz
Apple (App Store) Hamis pénzügyi/banki appok kiszűrése, fejlesztő-azonosítás (KYBC), bejelentések kezelése
Google (Google Play, Search) Hamis appok és csaló weboldalak elleni védelem, keresési és hirdetési csalások visszaszorítása
Microsoft (Bing) Csaló linkek/hirdetések szűrése a keresőben, panasz- és eltávolítási folyamatok
Booking.com Hamis szállásajánlatok és csaló kereskedői fiókok megelőzése, ellenőrzése

Mi jöhet ezután?

Az adatkérés önmagában nem szankció, de előszobája lehet egy hivatalos eljárásnak. Ha a válaszok hiányosak vagy a gyakorlatok nem elégségesek, a Bizottság formális vizsgálatot indíthat, és komoly korrekciós lépéseket (valamint bírságot) írhat elő. A hangsúly az átláthatóságon, a kockázatkezelésen és a felhasználók tényleges védelmén van.

Mit jelent ez a felhasználóknak?

  • Valószínűleg szigorúbb fejlesztői ellenőrzések és gyorsabb eltávolítás a gyanús appoknál.
  • Átláthatóbb hirdetési könyvtárak és jobb szűrők a csaló hirdetések kiszűrésére.
  • Erősebb együttműködés a hatóságokkal és fogyasztóvédelmi szervekkel.