Az elmúlt napokban pánikhangulat alakult ki a Windows 11 legújabb biztonsági frissítése körül, miután felhasználók arról számoltak be, hogy frissítés után az SSD-jük eltűnt vagy adatvesztés történt. A hírt több nemzetközi és hazai portál is átvette, de mostanra tisztább a kép: nem maga a Windows 11 frissítés okozta a hibát.
Mi okozta a problémát?
A kezdeti feltételezések szerint a Microsoft szeptemberi frissítése (KB5063878 és KB5062660) váltotta ki a gondot, azonban a Microsoft vizsgálata szerint a hiba nem köthető közvetlenül az operációs rendszerhez. A Phison – amely az érintett SSD-k vezérlőit gyártja – közölte, hogy a gondot valójában egy előzetes, nem végleges firmware okozta, amelyet kizárólag fejlesztői és tesztpéldányokon használtak.
A Phison több mint 4500 órányi tesztet és 2200 ciklust futtatott le, de nem tudták reprodukálni a hibát. A gyártó szerint a végfelhasználóknak szánt SSD-k már stabil, hivatalos firmware-rel érkeztek, így a legtöbb vásárlót nem érinti a jelenség.
Felhasználói tapasztalatok
Redditen és fórumokon többen jeleztek problémát, de a kommentekből kiderül, hogy sok esetben a meghajtók hibátlanul működtek. Egy felhasználó például így fogalmazott: „Használjátok a PC-t nyugodtan, nálunk nulla meghibásodás volt.” Mások arra figyelmeztettek, hogy az SSD-firmware frissítése önmagában adatvesztést okozhat, ezért mindig érdemes biztonsági mentést készíteni.
Mit tegyél, ha aggódsz az SSD-d miatt?
| Teendő | Miért fontos? |
|---|---|
| SSD firmware verzió ellenőrzése | Az előzetes firmware instabil lehet, a végleges kiadást kell használni. |
| Hivatalos firmware frissítés | A gyártó weboldaláról letöltött végleges verzió biztonságosabb. |
| Adatmentés készítése | A frissítés előtt mindig készíts biztonsági másolatot. |
| Hűtés alkalmazása nagy adatforgalomnál | Segít elkerülni a túlmelegedésből fakadó instabilitást. |
Összegzés
A Microsoft és a Phison közös vizsgálata szerint a Windows 11 szeptemberi frissítése nem hibásította meg az SSD-ket. Az esetleges adatvesztéseket az előzetes, nem végleges firmware okozta, amely nem került a végfelhasználókhoz. A felhasználóknak elsősorban arra kell figyelniük, hogy mindig a hivatalos firmware-t használják, és rendszeresen készítsenek biztonsági mentést.